Paloturvallisuusviikko 25.11-1.12

Paloturvallisuusviikkoa vietetään tänä vuonna 25.11-1.12.2023. Paloturvallisuusviikosta ja paloturvallisuudesta voit lukea lisää osoitteessa paloturvallisuusviikko.fi.
Olemme saapumassa vuoden pimeimpään aikaan, jolloin usein kotona poltetaan kynttilöitä, pidetään päällä jouluvaloja sekä muita ajankohtaan liittyviä valoja ja valaisimia. Halvin, helpoin ja paras ratkaisu uhkaavien tulipalojen huomaamiseen ovat erilaiset palohälyttimet. Palohälyttimien kunto olisi hyvä tarkistaa ja testata kerran kuussa.

Alkusammutuksen välineet sammutuspeitteet ja palosammutimet ovat myös hyvä käydä läpi ja sammuttimet tulisikin tarkistaa säilytyspaikasta riippuen jopa kerran vuodessa. Jokelan omakotiyhdisty tulee järjestämään 2024 syksystä palosammuttimien tarkistusmahdollisuuden yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.
Palosammuttimien lisäksi ei pidä unohtaa puutarhaletkua, joka voi myös olla erittäin pätevä apu alkusammutuksessa.

Palojen osalta on hyvä noudattaa kaavaa – Pelasta. Poistu. Hälytä. Sammuta. Rajoita.
Eli pelasta muut henkilöt alueelta, poistu itse paloalueelta, hälytä apua ja aloita sammutustoimenpiteet ja pyri rajoittamaan paloa esimerkiksi sulkemalla ovet, ikkunat. Myös pelastustoimen opastaminen paikalle on tärkeässä roolissa. Tilanteissa yhteistyö korostuu, yksi voi hälyttää apua toisen pyrkiessä sammuttamaan ja rajoittamaan tulipaloa.

Palovaroittimen käyttö pähkinänkuoressa

Vain toimiva palovaroitin pelastaa ihmishenkiä. Pidä huolta palovaroittimestasi seuraavasti:

Tarkista, että palovaroittimesi toimii: paina palovaroittimen testinappia säännöllisesti, esimerkiksi aina kuukauden ensimmäisenä päivänä.
Vaihda palovaroittimen paristo joka vuosi, vaikkapa Palovaroitinpäivänä 1.12.
Muista myös vaihtaa palovaroitin 5–10 vuoden välein. Palovaroitin vanhenee kuten muutkin sähkölaitteet. Vanha palovaroitin ei välttämättä tunnista savua, vaikka merkkiääni toimii.
Vaarallisinta tulipalossa on savu, joka täyttää huoneiston jopa 2–3 minuutissa. Palovaroitin havaitsee savun nopeasti ja ilmoittaa vaarasta. Vain toimiva palovaroitin pelastaa ihmishenkiä!
Asenna palovaroitin jokaiseen makuuhuoneeseen ja eteiseen. Monikerroksiseen asuntoon kannattaa hankkia sarjaan kytkettävät palovaroittimet: kun yksikin varoitin tunnistaa savun, kaikki hälyttävät.
Muista asentaa palovaroittimet myös mökille, asuntovaunuun, veneeseen jne. Keittiössä ja pölyisissä tai kosteissa tiloissa varoitin saattaa reagoida turhaan, joten sellaisiin paikkoihin niitä ei kannata sijoittaa.